Baldur's Gate 3: Testy ataku


Testy ataku

Testy ataku są najpopularniejszymi testami przeprowadzanymi podczas walki w Baldur’s Gate 3. Za każdym razem, gdy jakaś postać wykonuje akcję ofensywną przy użyciu broni, a czasem nawet gdy rzuca zaklęcie bezpośrednio wymierzone we wroga, gra losuje liczbę na kostce k20 i do uzyskanego wyniku dodaje wszystkie modyfikatory, które brane są pod uwagę w danych okolicznościach.

Modyfikatory testów ataku

Modyfikatory w testach ataku:
  • Ataki bez broni, ataki bronią białą lub bronią miotaną dodają do wyniku testu modyfikator z Siły.
  • Jeśli używana broń ma właściwość „Finezyjna”, premią do testu ataku jest modyfikator z Siły lub Zręczności – wyższy z dwóch.
  • Jeżeli atak bez broni wykonywany jest przez Mnicha, wówczas brany pod uwagę jest modyfikator z Siły lub Zręczności – wyższy z dwóch.
  • Ataki bronią dystansową naliczają premię z modyfikatora ze Zręczności.
  • Atak zaklęciem, które w opisie ma właściwość „Test ataku” dodaje do rzutu premię w postaci modyfikatora cechy czarującego. Atrybut ten jest zależny od klasy postaci.

Premia z biegłości w testach ataku:
Jeśli postać, która wykonuje atak posiada biegłość w używanej broni lub jeśli test ataku jest wykonywany podczas rzucenia zaklęcia albo uderzenia bez broni, wówczas do wyniku dodawana jest jeszcze premia z biegłości.

Pozostałe modyfikatory w testach ataku:
Są to premie lub kary wynikające z różnych aktywnych efektów oddziałujących na postać oraz przyznawane przez aktualnie używany ekwipunek. Mogą to być czary wzmacniające, jak Błogosławieństwo (dodaje +1k4 do testów ataku), zaklęty oręż (np. Miecz długi +2 przyznaje premię +2 do trafienia), niektóre oleje nakładane na broń (np. Olej precyzji) również ułatwiają trafienie.

Wzór testu ataku

Wynik = k20 + modyfikator cechy + premia z biegłości (jeśli posiada) + pozostałe modyfikatory (jeśli jakieś są)

Aby atak skutkował trafieniem, wynik testu musi być równy bądź wyższy od Klasy Pancerza celu.

Prawdopodobieństwo trafienia przeciwnika można zwiększyć na dwa sposoby:
  • Popracować nad liczbą i wartością modyfikatorów naliczanych w teście ataku, czyli np. zwiększyć główną cechę postaci, zdobyć lepszy ekwipunek, korzystać z magii wzmacniającej i przedmiotów jednorazowych.
  • Zapewnić Przewagę do rzutu, np. atakując z ukrycia lub stosując zdolności przyznające Przewagę, czyli przykładowo uderzając wcześniej cel Pociskiem wiodącym, stosując Szaleńczy atak Barbarzyńcy itp.

Krytyczne trafienia i pudła

Jeśli akcja ofensywna wiąże się z wykonaniem testu ataku, oznacza to, że postać może przy tym działaniu osiągnąć krytyczny sukces lub porażkę.

Krytyczne trafienie
Zawsze, gdy na kości k20 wyrzucisz 20 podczas testu ataku, oznacza to automatyczne trafienie przeciwnika, bez względu na posiadaną przez niego Klasę Pancerza i ostateczny rezultat rzutu po naliczeniu modyfikatorów. Dotyczy to również czarów, które wykonują test ataku, takich jak np. Wypalający promień.

Gdy zaliczysz krytyczne trafienie, rzucasz na obrażenia dwukrotnie. Dotyczy to wszystkich kości obrażeń, nie tylko broni. Jeśli więc np. grasz paladynem i Mieczem dwuręcznym (2k6 obrażeń) trafiłeś krytycznie, używając Boskiego ugodzenia o sile 5k8 obrażeń, w efekcie zadajesz 4k6 obrażeń ciętych i 10k8 od Światłości. Modyfikatory do obrażeń, np. z Siły, naliczane są tylko raz.

Krytyczne pudło
Zawsze gdy na kości k20 wyrzucisz 1 podczas testu ataku, oznacza to automatyczne pudło, bez względu na Klasę pancerza celu i ostateczny rezultat rzutu po naliczeniu modyfikatorów.

Podsumowując – podczas każdego ataku masz dokładnie 5% szansy na trafienie krytyczne i istnieje takie samo ryzyko krytycznego pudła.


Modyfikatory krytyków

Chociaż D&D 5E mocno uprościło funkcjonowanie trafień krytycznych, w Baldur’s Gate 3 wciąż można w pewnym stopniu wpłynąć zarówno na częstotliwość krytyków oraz ich siłę.

Zwiększenie zasięgu krytyków sprawia, ze do osiągnięcia trafienia krytycznego wystarczy wyrzucić liczbę o 1 mniejszą na k20, a więc postać zadaje podwójne obrażenia na wynikach 19-20. Co ważniejsze, w Baldur’s Gate 3 tego typu efekty kumulują się i jeśli dobrze liczę, można tak zbudować postać, by trafiała krytycznie  w 25% ataków, czyli po wyrzuceniu od 16 do 20 na kości.

Ponadto efekty podnoszące szansę trafienia krytycznego oddziałują cały czas na wszystkie testy ataku. Nawet jeśli premia zapewniana jest np. przez broń białą, to premia ta jest brana pod uwagę również przy atakach dystansowych i czarach, jeśli oręż znajduje się w zestawach broni podręcznej.

Przykłady premii do zasięgu trafienia krytycznego, które kumulują się ze sobą:
  • Klasy: Czempion – podklasa Wojownika na 3 poziomie otrzymuje Ulepszone Trafienie Krytyczne, zmniejszając o 1 wynik na kościach potrzebny do wyrzucenia trafienia krytycznego.
  • Ekwipunek: Rogaty Hełm Sarevoka, Nóż Króla Podgóry i Żądza Krwi to jedne z najlepszych przedmiotów w grze. Jeśli postać jest biegła w ich użyciu, wystarczy ją w nie wyposażyć, by czerpać bonus do krytyków nawet podczas strzelania z łuków i czarowania.
  • Przedmioty jednorazowe: Eliksir złośliwości również zmniejsza o jeden wynik potrzebny do wyrzucenia trafienia krytycznego i efekt ten utrzymuje się do kolejnego długiego odpoczynku.
Modyfikatory obrażeń krytycznych:
Bazowy modyfikator krytyków podwaja wszystkie kości obrażeń. Premię te można zwiększyć, a one same kumulują się:
  • Brutalne ataki: Półorkowie zwiększają mnożnik krytyków wręcz o 1.
  • Brutalne obrażenia: Barbarzyńca na poziomie 9 otrzymuje Brutalne obrażenia, zdolność, która podnosi mnożnik obrażeń krytycznych o 1.


Komentarze