Baldur's Gate 3: Biegłości i premia z biegłości


Biegłości

Biegłość określa stopień wyszkolenia w rodzaju broni, narzędzia lub umiejętności. Dodaje premię do związanych z tym rzutów, zwiększając szansę powodzenia. 

Postać może mieć biegłość w korzystaniu z określonej kategorii broni, pancerza czy tarczy, bez której to biegłości nie byłaby w stanie właściwie się nimi posługiwać.

Bohater może też mieć biegłość w czarowaniu, rzutach obronnych oraz umiejętnościach, ale nie są to warunki wymagane przy podejmowaniu prób ich użycia i zastosowania.

Premia z biegłości

Premia z biegłości jest modyfikatorem, który wzrasta z poziomem postaci. Premia ta wynosi:
  • +2 na 1 poziomie
  • +3 na 5 poziomie
  • +4 na 9 poziomie
Premia z biegłości jest dodawana do:
  • Testów ataków wykonywanych bronią, w której użyciu postać jest biegła.
  • Testów ataków wykonywanych czarami.
  • Testów umiejętności, w których postać posiada biegłość.
  • Rzutów obronnych, w których postać jest biegła.
  • ST rzutu obronnego przeciwko rzucanym czarom.

Biegłość w broni

Postać może posiadać biegłość w całej kategorii broni (np. Broń żołnierska) lub w określonym rodzaju uzbrojenia (np. Miecze dwuręczne). Biegłości te wynikają bezpośrednio z rasy oraz klasy postaci. Mogą zostać rozszerzone dzięki multiklasowaniu, po dobraniu atutów, czy np. dzięki używaniu magicznego ekwipunku.

Jeśli postać posiada biegłość w broni, dodaje modyfikator z biegłości do testów ataku wykonywanych tą bronią. Może również stosować specjalne akcje z użyciem broni, przyznawane po wyekwipowaniu jej. Rodzaj akcji wynika bezpośrednio z rodzaju uzbrojenia, a unikatowe egzemplarze magicznej broni przyznają równie unikatowe manewry.

Biegłość w pancerzu

Postać może mieć biegłość w lekkim, średnim oraz ciężkim pancerzu. Jeśli bohater jest biegły w noszeniu ciężkich pancerzy, to umie posługiwać się również średnimi i lekkimi. Analogicznie postać biegła w noszeniu średnich pancerzy może bez przeszkód korzystać biegle z pancerzy lekkich.

Postać, która nie ma biegłości w pancerzu, jaki nosi, otrzymuje karę w postaci Utrudnienia we wszystkich testach cech, rzutach obronnych oraz testach ataku. Ponadto nie może rzucać czarów (ikony czarów na pasku skrótów będą przyciemnione). Warto zwrócić uwagę, iż w Baldur’s Gate 3 elementy wyposażenia w postaci hełmów, rękawic i butów mogą być zaklasyfikowane do określonego rodzaju pancerza, przez co założenie choćby jednego elementu, w którym bohater nie posiada biegłości, może skutkować Utrudnieniem w testach i zablokowaniem zdolności czarowania.

Biegłość w tarczy

Brak biegłości w używaniu tarczy nakłada na postać te same kary, jak w przypadku noszenia nieodpowiedniego pancerza. Ludzie i półelfy są wyszkolone w posługiwaniu się tarczą, co warto wykorzystać w połączeniu z magicznymi kosturami, które jako broń wszechstronna można trzymać zarówno jedną ręką jak i oburącz. Mag, jak np. Gale, nie musi więc rezygnować z magicznych właściwości kosturów, nosząc jednocześnie tarczę. W Baldur’s Gate 3 nie zaimplementowano komponentów somatycznych zaklęć (więcej w sekcji poświęconej czarowaniu), więc postacie parające się magią mogą mieć zajęte obie ręce.

Biegłość w czarowaniu

Wszystkie postacie w Baldur’s Gate 3, nawet przedstawiciele klas niemagicznych, są biegłymi czarującymi.  Oznacza to, że premia z biegłości będzie dodawana do każdego testu ataku czarami oraz do Stopnia Trudności odparcia zaklęć rzucanych przez bohaterów gry. Jest to kolejne z ułatwień, które Larian Studios przemyciło do gry, gdyż nie zaimplementowało z materiału źródłowego żadnych ograniczeń w zakresie korzystania z magicznych zwojów (więcej w sekcji poświęconej czarowaniu).

Biegłość w rzutach obronnych

Każda klasa postaci otrzymuje biegłość w dwóch rodzajach rzutów obronnych. Biegłości tych nie można nabyć w drodze multiklasowania. Atut Wytrzymałość pozwala zwiększyć wartość dowolnego atrybutu o 1 punkt i uzyskać biegłość w rzutach obronnych tej cechy.

BarbarzyńcaSiłaKondycja
BardZręcznośćCharyzma
CzarownikMądrośćCharyzma
DruidInteligencjaMądrość
KlerykMądrośćCharyzma
ŁotrzykZręcznośćInteligencja
ŁowcaSiłaZręczność
MagInteligencjaMądrość
MnichSiłaZręczność
PaladynMądrośćCharyzma
WojownikSiłaKondycja
ZaklinaczKondycjaCharyzma


Biegłość w umiejętnościach

Postać dodaje premię z biegłości do wszystkich testów umiejętności, w których jest biegła. Zakres wyszkolenia bohatera zależy od wielu czynników: pochodzenia, rasy, klasy oraz właściwości klasowych nabywanych z awansowaniem na wyższe poziomy.

Znawstwo: Postacie, które posiadają Znawstwo w jakiejś umiejętności dodają do jej testów podwójną wartość premii z biegłości.

Biegłość w instrumencie muzycznym

Mając biegłość w instrumencie muzycznym można zagrać melodię, aby odwrócić uwagę okolicznych bohaterów neutralnych, a w przypadku udanego testu Występów zarobić nieco grosza. Aby zyskać biegłość w wybranym instrumencie muzycznym konieczne jest wzięcie jednego poziomu Barda lub dobranie atutu Muzykant.



Komentarze